tag:blogger.com,1999:blog-57595493034266706512024-03-05T21:32:25.176-08:00نیچه و زرتشتUnknownnoreply@blogger.comBlogger134125tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-32163009344388308442023-11-03T03:40:00.000-07:002023-11-03T03:40:32.021-07:00دکترین دایان و اعلان وضعیت اضطراری علی محمد اسکندری جوسالهاست که خاورمیانه را "خاور خون" می دانم، می خوانم و می نویسم. فجایع تراژیکی نیز که در این پاره از پیکر زمین شاهدیم، به درستی بیانگر این باور است که تابلوی نشانی خاورمیانه را نمی توان به آسانی تعویض کرد و در آینده نیز همچنان تابلو خاورخون بر پیشانی منطقه خواهد درخشید. در شرق اورشلیم خیابانی هست به نام "راه رنج" که به عربی طریق الآلام و به لاتین "via doloros" نامیده می Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-8446016804533569182023-08-23T11:47:00.000-07:002023-08-23T11:47:01.219-07:00کودتای مرداد را از چپ نخوانیم علی محمد اسکندری جواین یادداشت به مناسبت هفتادمین سالگشت یک "فاجعه" است که مخاطب آن، جوان ایرانی ست؛ جوانی که دیپلم گرفت بدون آنکه (چندان) بداند مصدق که بود و "کاشانی" چه شد؛ جوانی که لیسانسیه شد بدون اینکه بداند سهراب کاشان کیست و آن دو صادق (چوبک و هدایت) چه نوشتند. در آلمان به جوانی که "گوته" نخوانده و انشایی در شرح و نقد او ننوشته باشد دیپلم نمی دهند. به این سیاق، مرسوم نیست به جوانان Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-33078235825980939712023-07-24T02:01:00.001-07:002023-07-24T02:13:12.870-07:00سوسیالیسم نامرغوب: نامه سرگشاده به استالین!
علی محمد اسکندری جو
هنری کیسینجر وزیرخارجه
پیشین آمریکا در دیدار با مقامات کشور چین ضمن اشاره به قدرت نظامی و سیاست خارجی
"نامتقارن" ایالات متحده، به چینی ها دوستانه هشدار می دهد: "دشمنی
با امریکا خطرناک است اما دوستی با امریکا بدتر از آن بلکه مرگ آور است." حال
حکایت حزب توده و بویژه هئیت تحریریه آن است که پنداری خصومت با این حزب (معطوف به
آنچه در ایران می گذرد) سزای کمتری از Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-56797048497717211282023-06-27T07:23:00.000-07:002023-06-27T07:23:52.670-07:00در برزخ باغ و بیشه: الگوریتم واژگون فلسفه و جهان مجازی 1 علی محمد اسکندریجوبی تردید این پرسش که فلسفه چیست گرچه یک پرسش فلسفی ست اما پاسخ معتبر یا “جهان شمول” ندارد مگر آنگاه که بخواهیم تعریف و هدف از فلسفه را “معطوف” به فرهنگ و جغرافیا کنیم که در کدام سرزمین و با کدام هویت فرهنگی و کدام “پیشینه” یا سنت فکری این پرسش را مطرح می کنیم. پیداست در چهارگوشه جهان، ملت های گوناگون - به زعم خویش- هم فلسفه محض و معتبر دارند و هم فلاسفه محض و معتبر. حال ازUnknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-74791248277032455062023-06-26T02:51:00.000-07:002023-06-26T02:51:24.509-07:00در برزخ باغ و بیشه: الگوریتم واژگون فلسفه و جهان مجازی 2 به باورم مهم ترین منبع آشنایی با رویکرد مارتین هایدگر نسبت به ماهیت "essence" فن آوری مدرن همان جستاری ست که او در سال 1941 میلادی پس از حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی نوشته است؛ البته او مقالات و سمینارهای فراوانی در نقد تکنولوژی دارد. تا آنجا که بخاطر دارم گویا هایدگر پیش از مرگ (در سال 1977 میلادی) این مقاله را بنا به سفارش دانشگاه شیکاگو نوشت که سپس به یک کتاب تبدیل شد.9این جستارUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-79393439153139989862023-03-22T11:37:00.001-07:002023-03-22T11:39:05.440-07:00تیمورتاش و مصدق در اسفند نفتعلی محمد اسکندری جودر آخرین روز سال و آغاز بهار و باران، شاید حافظه جمعی و هویت ملی ما دست در دست هم دهند تا بکوشیم گذشته را زنده نگه داریم و به "تاریخ" ارزش دهیم، چرا که امروز هویت یابی بدون یادی از "دیروز" اصولا ممکن نیست و به فرض که ممکن باشد پس این هویت جعلی ست و ارزش و اعتباری ندارد. به این سیاق، نگون بخت او نیست که که هویت ندارد بلکه اوست که حافظه هم ندارد. این یادداشت کوچک نیزم به بهانه Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-63048051519298044082023-03-22T11:34:00.000-07:002023-03-22T11:34:12.716-07:00تاریخ را ترور نکنیم یادی از بازیگران حماسه اسفند علی محمد اسکندری جو در سال ا329 خورشیدی از سود سالانه دویست میلیون پوندی (امروز برابر دویست میلیارد) شرکت نفت ایران و انگلیس، پنجاه میلیون پوند مالیات به صندوق دولت انگلیس ریخته شد تنها به این دلیل که دفتر مرکزی شرکت نفت بجای تهران یا آبادان اما در لندن قرار داشت! سهم ایران هم Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-9668786950163257772023-02-25T02:21:00.001-08:002023-02-25T02:25:41.662-08:00برآمدن رضاخان و سقوط زود هنگام رهبر کودتا این یادداشت کوتاه به مناسبت کودتای سوم اسفند و ریشخند به مشروطیت از سوی کودتاگران نوشته شده که در سایت تاریخ ایرانی منعکس شده استعلی محمد اسکندریجوتاریخ ایرانی: این روزها اگر نخواهیم تاریخ را ترور کنیم یا اینکه از کنار یک حادثه ضد مشروطه که بیش از صد سال پیش رخ داده است بیصدا بگذریم، پس پیداست سوم اسفند ۱۲۹۹ خورشیدی و برآمدن فرمانده آتریاد قزاق در کنار آن روزنامهنگار جنجالی «سید ضیاءUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-13015455646916723052022-10-30T06:40:00.000-07:002022-10-30T06:40:57.410-07:00 Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-90402793996069871892022-09-30T03:14:00.001-07:002022-09-30T03:23:46.090-07:00بنیاد دماوند (DCF) ،دکتر علی محمد اسکندری جو (Eskandari Joy) ۲۵ سپتامبر ...سخنرانی علی محمد اسکندری جو با فرنام "علل گرایش ایران به روسیه" که برای اعضای بنیاد دماوند در امریکا به تاریخ یکشنبه 25 سپتامبر 2022 انجام شده است. سخنرانی از دقیقه دهم آغاز می شود سپس او کوشیده است به روش یا سنت سقراطی به پرسش های حاضرین پاسخ دهد. اشارات او به شاه عباس و الکساندر گریبایدوف و عباس میرزا و الکساندر دوگین و نقش آنها در زمان حال و گذشته ایران در این سخنرانی مشهود Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-71710619804801820212022-09-20T10:39:00.000-07:002022-09-20T10:39:28.543-07:00دکتر مصدق و کاشانی علی محمد اسکندری جو به دعوت کانون دوست داران فرهنگ ایران در واشینگتن، سخنرانی داشت درباره دکتر مصدق و آیت الله کاشانیمهمان این هفته کانون دوشنبه ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲– علی محمد اسکندری جو- چرا یک مصدق به ایران بدهکاریم؟ - YouTubeUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-66620343216905048072022-09-18T08:18:00.000-07:002022-09-18T08:18:07.070-07:00درنگی بر خروج خودخواسته یا ناخواسته رضا شاه از ایراناخراج خودخواسته یا ناخواسته رضاشاه از ایران؟ علی محمد اسکندری جودر دوره معاصر معمولا یک حادثه یا یک بحران و فاجعه را در دو محور یا در دو بردار و از دو منظر می بینند که عبارتند از آگاهی تاریخی و حافظه تاریخی که دومی را ذخیره شده در "خاطره" جمعی نیز می گویند که طول عمر آن یکی دو نسل بیشتر نیست. آگاهی با حافظه همواره ناسازگار است؛ یکی نظر به گذشته دارد و دیگری هم به آینده می نگرد. حال اینکه حافظه Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-69473813146860047342022-09-02T11:17:00.000-07:002022-09-02T11:17:41.979-07:00سپیدجامگان حزب توده بهانه سقوط دولت مشروطهعلی محمد اسکندری جوحال که از مرداد، ماه مشروطه، ماه "مصدق" چند روزیست عبور کردیم پس شایسته نیست تنها به نامی و یادی از این دو در آن ماه اکتفا کرده باشیم و مگر نه اینکه پیر ایران (به بیان اخوان ثالث) در شهریور بازداشت پادگانی شده زیر بازجویی ست اما به کدام جرم؟ دیریست هرگاه تاریخ می خوانم دو "اگر" بزرگ برای دو روایت همواره در ضمیرم بازتاب می شوند؛ بارها کوشیدم پاسخی برای این دو قید شرطی بیابم که Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-69990728613170788152022-08-13T14:25:00.000-07:002022-08-13T14:25:20.885-07:00ضمیر مرگ در ضمیر صادق هدایت علی محمد اسکندری جوبه باورم، صادق بیش از آنکه نویسنده باشد منتقد "فرهنگ" ایران است گرچه نقد ویرانگر او از سنت و تجدد ایرانی هیچگاه برجسته نشد و مجالی نیافت تا از سایه سنگین "بوف کور" درآید. این یادداشت کوتاه هم که به نام و به یاد صادق نگاشته شده بجای حیات وی اما به "انتحار" کایروتیک (Kairotic) و سوبلیمه (Sublime) او اشاره دارد. مرگی معطوف به آفت و محنت فرهنگی؛ شاید هم درد و رنجی که آنرا جز Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-17929534341928706352022-07-28T11:38:00.000-07:002022-07-28T11:38:01.604-07:00دولت های اسطرلابی و اختراع دوباره تلسکوپ نگاهی به سرگشتگی در سیاست و فراسیاستعلی محمد اسکندری جودرک و کندوکاو یک "بحران" یا یک فاجعه در تاریخ معاصر می تواند فاکتور مهمی باشد که با آنالیز یا حلاجی آن حادثه لااقل بتوان در کنش سینوسی (زاویه دار) ساحت سیاست و فراسیاست کمتر زیگزاگ زد. در اینجا ضمن اشاره به مفهوم ماورای سیاست یا همان "فراسیاست metapolitics" لازم است تاکید کنم تا باز دچار خلط مفهومی نشویم و این دو را نه در طول هم که در "عرض" Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-5287807619208437022022-07-18T11:07:00.003-07:002022-07-18T11:27:46.170-07:00سخنرانی در مهستان/ نیچه ، بیسمارک و سکولاریسمسخنرانی علی محمد اسکندری جو با عنوان "نیچه، بیسمارک و سکولاریسم" که در تاریخ هفدهم جولای 2022 این سخنرانی به مدت یک ساعت انجام شده سپس ایشان به پرسش های حاضرین ؛پاسخ می دهدلینک سخنرانی در سایت یوتیوب نشست عمومی مهستان : نیچه، بیسمارک، سکولاریسم سخنران: آقای علی محمد اسکندری جو - YouTubeنشست عمومی مهستان : نیچه، بیسمارک، سکولاریسم سخنران: آقای علی محمد اسکندری جو - YouTubeUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-32192042895908303062022-06-07T05:10:00.001-07:002022-06-07T05:20:02.624-07:00 سخنرانی علی محمد اسکندری جو با عنوان "دیالوگ قطب نمای سیاست ورزی" که در جمع "مهستان" در تاریخ یکشنبه پنجم ژوئن 2022 انجام شده است؛ سخنران سپس به مدت دو ساعت نیز به پرسش حاضران پاسخ می دهد. نکته جالب این سخنرانی اشاره وی به هندسه هولناک پاکستانی است در دوره ریاست جمهوری ضیاءالحق تدریس می شده که ضمن حیرت حاضران او هرگونه برقراری دیالوگ با این فرقه افراطی را امکان پذیر Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-31196632056120919192022-05-31T05:46:00.000-07:002022-05-31T05:46:17.027-07:00حزب توده و کلوپ ایزبورسکی علی محمد اسکندری جوNicheye_zartosht@yahoo.comولادیمیر ژیرینوفسکی - نایب رئیس پیشین دومای روسیه - که اخیرا درگذشت، روز و ساعت دقیق حمله به اوکراین را بر زبان آورده بود. شاید این روس بد مست جنجالی به نصیحت "مولانا" پیر ایران عمل نکرده که "کم خور دو سه پیمانه."ژیرینوفسکی دهان گشود آنجا که نباید می گشود. شاید هم حق با "لوان جاگاریان" سفیر مادام العمر روسیه در ایران باشد که به آن دو ممنوعیت Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-3205007605788521752022-05-12T09:17:00.001-07:002022-05-12T09:33:48.824-07:00دیالوگ :سخنرانی علی محمد اسکندری جو با عنوان دیالوگ بزرگترین چالش ساحت سیاست روز یکشنبه در زوم انجام شد. ایشان در.پایان به پرسش های مطرح شده پاسخ دادند .این سخنرانی در یوتیوب موجود می باشدUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-39965855228725795632022-05-04T06:27:00.001-07:002022-05-04T08:06:28.411-07:00ستیز یا دیالوگ po.ura@hotmail.comnicheye_zartosht@yahoo.comUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-43339807875150292882022-03-04T14:19:00.001-08:002022-03-04T14:19:41.555-08:00دیالوگ ادبی و دیالوگ سقراطی علی محمد اسکندری جویونان امروز که در شمار کشورهای فلاکت بار اتحادیه اروپاست، بابت "دیالوگ" یک سقراط به سقراط بدهکار است. این ملت دیگر نمی تواند به یونان باستان بنازد آنگاه که با قربانی کردن این اندیشمند، سقوط فرهنگی آن کشور متجلی شد.اگر فرهنگ حیران است و زبان هم ویران، چنانچه زیستن و ماندن در چنین فرهنگی را نه می دانی و نه می خواهی، پس صادق بخوان شاید "هدایت" شوی. در شوره زار زبان هیچ Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-56738378722765043482022-02-21T13:19:00.002-08:002022-02-26T07:51:36.000-08:00درنگ های بی درنگ علی محمد اسکندری جو نویسنده کتاب "نیچه ی زرتشت" تازگی کتاب دیگری با عنوان اصلی "درنگ های بی درنگ" و عنوان فرعی بایدها و نبایدهای فرهنگی منتشر کرده است. دوستداران مطالعه این اثر برای دریافت رایگان پی دی اف آن می توانند به آدرس این ایمیل با نویسنده در تماس باشندpo.ura@hotmail.comUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-79240969450937852262022-01-17T03:21:00.001-08:002022-01-17T03:21:27.142-08:00هفتادمین سالگشت انتحار کایروتیک نویسنده بوف کور – صادق هدایت علی محمد اس...Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-62917074658306566952022-01-09T07:46:00.000-08:002022-01-09T07:46:57.131-08:00طرح عقیم بازگشت رضا شاه به ایرانعلی محمد اسکندری جوبی گمان "تاریخ" ما را از آنچه در گذشته رخ داده است آگاه می سازد اما شاید بیش از اندازه چنین می کند. گاهی انبوه اطلاعات تاریخی ممکن است برخی را هم دچار "سرگیجه" کند بویژه آنهایی که از تاریخ می نویسند در بیان حوادث و تحلیل وقایع چندان هم "صادق" نیستند؛ این دو مشکل معمولا در تاریخ نویسی و تاریخ خوانی دیده می شود. درباره نقشه دربار برای بازگشت بنیانگذار دودمان پهلوی به ایران می Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5759549303426670651.post-17269966313843082612021-12-24T12:43:00.001-08:002022-01-09T07:52:58.246-08:00خویشاوندی فلسفه و هنر علی محمد اسکندری جودر حالی که ادبیات توانسته خارج از آکادمی به راه خویش ادامه دهد، فلسفه اما به دو عارضه دچار شد:الف- به سمت علم کمانه کرد و در مدار آن گرفتار شد.ب- به عنوان یک رشته تحصیلی (Discipline) به کنج آکادمی خزید و دیگر خبری از فلسفه و فیلسوف نیست.حال به درستی نمی دانم اگر قرار باشد فریدریش نیچه آلمانی و خالق "چنین گفت زرتشت" را فیلسوف بشناسیم، به این سیاق پس فیودور داستایفسکی Unknownnoreply@blogger.com0